MEDITATIE

ademhalings-meditatie

1) ADEMHALINGSMEDITATIE:

In een tijd dat er veel door de neus gaat, is het slim om daar zo bewust mogelijk mee om te gaan. Volgens Indiase Yogi is de lengte van iemands leven vooral bepaald door het aantal karmisch toegestane ademhalingen! En daarom moet men dus leren om langzamer en dieper adem te halen. Op die manier komt er ook meer ‘prana’ in onze bloedbaan, waardoor we gezonder oud worden. Vandaar dat je allerlei klachten tegenwoordig via regelmatige “ademhalingsmeditatie” kan verbeteren.

Bij deze vorm van meditatie is het de bedoeling dat jij je aandacht richt op je ademhaling. De ademhalingsmeditatie is waarschijnlijk één van gemakkelijkste methodes om met mediteren te beginnen.

Begin door het aannemen van een gemakkelijke houding. Je kunt gaan zitten op een stoel of gaan liggen op een bank of op je bed. Je kunt ook gebruik maken van een klein kussentje. Belangrijk hierbij is dat je langere tijd rustig en comfortabel in deze houding kunt blijven zitten zodat jij je volledig op je ademhaling kunt concentreren.

Als je eenmaal rustig en comfortabel zit, sluit dan je ogen en begin je te focussen op je ademhaling. De ademhaling is iets wat automatisch gaat en waar we ons nooit bewust op richten. Neem de tijd en probeer je nu volledig te concentreren op je ademhaling. Forceer het niet en probeer je ademhaling niet te sturen.

Voel hoe je de lucht inademt. Is het koud of warm, kun je de adem door je longen voelen gaan? Wees je er bewust van hoe de lucht via je neus naar je keel en vervolgens naar je longen stroomt. Vervolgens laat je de lucht weer wegstromen. Herhaal dit proces van het concentreren op je ademhaling.

Als je hier mee bezig bent zul je merken dat je gedachten regelmatig afdwalen. Deze gedachten kunnen over je werk gaan of over familie en vrienden. Dit maakt allemaal niets uit. De gedachten mogen er zijn en zijn een onderdeel van het proces van mediteren.

Zodra je merkt dat er gedachten bij je opkomen en je bent je bewust van deze gedachte probeer dan langzaam je gedachten weer terug te brengen bij je ademhaling. Ook hier is het weer belangrijk dat je dit niet forceert. Als een gedachte blijft komen doe dan niet je best om deze gedachte weg te drukken. Probeer er van een afstandje naar te kijken en probeer er geen aandacht aan te geven.

Je kunt je ademhaling ook gebruiken om een dergelijke gedachte te laten wegdrijven. Als je merkt dat er een bepaalde gedachte is blaas je deze weg en richt jij je aandacht vervolgens weer op je ademhaling.

Als je in het begin moeite hebt om je geest tot rust te brengen maak je hier dan geen zorgen over. Je zult op den duur merken dat het steeds beter gaat om je geest tot rust te brengen. Het is een nieuwe vaardigheid en die moet je leren. Het is dus belangrijk om geduldig met jezelf te zijn. Je kunt het vergelijken met school. Als je een nieuwe vaardigheid wil leren is het belangrijk om regelmatig en veel te oefenen.

Soms helpt het om je ademhaling te tellen. 1 bij het inademen, 2 bij het uitademen, 3 bij het inademen, 4 bij het uitademen en ga zo verder. Als je bij 12 bent en je merkt dat je bent afgedwaald, begin dan weer opnieuw met tellen.

Als je klaar bent met je meditatie spring dan niet gelijk in de benen maar doe langzaam je ogen open rek jezelf een paar keer uit. Begin voorzichtig met bewegen en kom dan langzaam in de benen.

Als je begint met mediteren probeer het dan vijf tot tien minuten vol te houden. Als dit goed gaat kun je dit uitbouwen naar 20 minuten of zelfs nog langer.

 2) HARTMEDITATIE:

HartMeditatie

Liefdevolle vriendelijkheid of metta meditatie is als beoefening gebaseerd op een gevoel van vriendschap en van verwantschap met anderen.

In deze meditatie, verzamelen we onze aandacht door de stille herhaling van bepaalde fundamentele zinnen die de uitdrukking van de energie van ons hart zijn. Wij geven dit aanbod van geluk en welzijn eerst aan onszelf, en dan verbreden we geleidelijk ons gebied van aandacht naar alle wezens overal. Je hoeft niet in formele meditatie te zitten om liefdevolle vriendelijkheid te oefenen. Het is een beoefening die je overal met je mee kunt nemen -op straat lopend, zittend in de bus, wachten op een afspraak bij de dokter.

Begin met comfortabel zitten.

Sluit als je wilt je ogen.

Kijk of drie of vier zinnen opkomen die zou willen herhalen als een zegen voor jezelf.

Of je kunt de klassieke zinnen herhalen:

  Mag ik blij zijn.
  Mag ik gezond zijn.
  Mag ik veilig zijn.
  Mag ik leven met gemak.

(De laatste zin is niet een wens voor luxe, maar dat je levensonderhoud en relaties en andere aspecten van het dagelijks leven niet een strijd zijn.)

Herhaal deze zinnen zwijgend voor een paar minuten, gericht op jezelf.

Denk daarna aan een weldoener – iemand die goed voor je is geweest, die royaal voor je is geweest, wie je op een bepaalde manier heeft geholpen, een persoon die, als je aan hem denkt, je doet glimlachen. Denk aan die persoon en aan het gevoel van zijn belang in je leven.

Dan bied je hem de zinnen aan:

Mag je blij zijn.
Mag je gezond zijn.
Mag je veilig zijn.
Mag je leven met gemak.

Vervolgens denk je aan iemand naar wie je neutrale gevoelens hebt. Misschien een kennis of iemand die je niet eens bij naam kennen. Het is misschien de postbezorger, of de schoonmaakster op je kantoor, of iemand die naast je op de loopband in de sportschool loopt. Bied de zinnen van liefdevolle vriendelijkheid aan deze persoon.

Denk nu eens aan iemand met wie je enige moeite hebt of met wie je een conflict hebt.

Het is meestal niet aan te raden om te beginnen met de persoon die je het meest heeft gekwetst of verraden, of iemand op het wereldtoneel, die zo verschrikkelijk is dat het ondenkbaar lijkt om deze persoon op te nemen in je beoefening.

Begin met iemand met wie je een klein conflict hebt gehad, of naar wie je een aantal gevoelens van onbehagen ervaart. Breng deze persoon in gedachte en zie wat er gebeurt als je de zinnen van liefdevolle vriendelijkheid herhaalt voor hem.

En tenslotte bied je de zinnen van liefdevolle vriendelijkheid aan aan alle wezens overal, mensen, dieren, alle schepselen.Mogen alle wezens gelukkig, gezond en veilig, en leven met gemak.
De eerste paar keer dat je liefdevolle vriendelijkheid beoefent, kan het moeilijk zijn om ze aan te bieden aan je vijand of zelfs aan een moeilijk persoon. Misschien wil je je vijand overslaan en doorgaan naar alle wezens, of terugkeren naar het aanbieden van liefdevolle vriendelijkheid voor jezelf. Dat is volkomen in orde.

Na verloop van tijd, als je doorgaat met de beoefening te doen, waaronder iedereen, overal, zul je merken dat je een gevoel ervaart van verwantschap met alle wezens. Dit begint eventuele belemmeringen af te breken die je hebt opgebouwd tussen jezelf en anderen. Het wordt gemakkelijker en eenvoudiger om zelfs je aangewezen vijanden mee te nemen in de grote cirkel van de verbinding.

4.1.1

Advertenties