Leef in het NU

LevenInhetNu

Het vasthouden van gedachten, gebeurtenissen of situaties kan een mentale gevangenis worden. Door leren los te laten kun je jezelf bevrijden. Door je zorgen te maken over het verleden kun je je depressief gaan voelen en door je zorgen te maken over de toekomst kun je erg angstig worden. Daarom één basisboodschap: leef in het Nu ! De grootste bron van ziekte is stress. Stress heeft ook een grote invloed op het ontstaan van kanker. Als je gezondheid je lief is, kun je maar beter zorgen dat je je ontspannen voelt door de mentale bouwwerken die ons beperken los te laten.

Een mooi verhaal van een wijze Zen-monnik illustreert hoe we onze mentale gevangenis zelf kunnen bouwen. De kunst van het loslaten:

“Er liepen eens een oude en een jonge Zen-monnik langs een weg. Op een gegeven moment kwamen ze bij een rivier, die ze moesten oversteken. Op de plek waar de weg en de rivier elkaar kruisten, stond een mooie jonge vrouw in een zijden kimono.

De vrouw vroeg of de monniken haar konden helpen bij het oversteken. De oude Zen-monnik aarzelde geen moment, nam haar in zijn armen, droeg haar naar de overkant en zette haar daar neer.

Zwijgend vervolgden de monniken hun weg.

‘s Avonds laat, toen ze onderdak hadden gevonden in een tempel, kon de jonge monnik zich niet langer bedwingen en vroeg:

“Wij Zen-monniken mogen ons tijdens onze training niet met vrouwen bemoeien, laat staan aanraken. Waarom heb jij dat dan toch gedaan?”

De oudere monnik antwoordde: “Ik heb de vrouw opgepakt, naar de overkant gedragen, haar daar neergezet en losgelaten. Jij draagt haar kennelijk nog steeds met je mee en hebt haar nog niet losgelaten.”

Loslaten kan verlichting geven. Licht in je leven kan van alle kanten komen. Een spontaan gesprek met een vreemde, oude spullen wegdoen, een productieve werkdag, afleidingen minimaliseren of mentale lasten loslaten. Het loslaten van deze lasten zorgt ervoor dat je de energie aan andere dingen kunt besteden. Het is niet gemakkelijk, maar het kan wel je leven positief veranderen. Volgende 5 tips om je te helpen met het loslaten.

LoslatenPijn

1) Ken de voordelen van het niet loslaten
Je hebt het gevoel dat jij gelijk hebt en de ander niet. Dat kan je weer een goed gevoel geven. Je kunt het slachtoffer blijven. Daarmee kun je aandacht krijgen en ook ondersteuning van andere mensen. Je hoeft je niet in het onbekende te begeven. Je blijft hangen in het bekende, dat een veilig gevoel geeft.

2) Accepteer wat is en laat los
Door te accepteren hoe het leven er nu uitziet en wat er gebeurd is, wordt het makkelijk om los te laten. Waarom? Omdat als je in je mind blijft knokken tegen wat er gebeurd is, het probleem zich voedt met meer energie. Je maakt het waarschijnlijk groter en krachtiger dan het in de realiteit is geweest. Door te accepteren wat er is gebeurd en het los te laten verandert er iets. Je zal merken dat het probleem in je geheugen minder krachtig wordt en minder greep krijgt op je geest. Je bent niet meer zo overstuur als je eraan denkt. Je gaat je emotioneel minder aan het probleem hechten, waardoor het gemakkelijker is om het los te laten en om verder te gaan met je leven.

3) Vergeef
Als iemand je verkeerd behandeld heeft, kan dat een lange tijd pijn opleveren. Maar je hebt er wel een keuze in. Je kunt weigeren los te laten wat er is gebeurd en daarmee je relatie blijven dwarsbomen door het voorval telkens in je hoofd te herhalen. Je kunt ook kiezen om te vergeven. Accepteren wat er is gebeurd, maakt het makkelijker om te vergeven. Het is beter om niet te vergeven omdat je dat zou moeten doen. Ga op zoek naar een echte motivatie waarom je diegene zou willen vergeven.

4) Richt je op wat je kan beïnvloeden in je leven
Het eindeloos herbeleven van gebeurtenissen in je geest verandert niets, tenzij je een tijdmachine tot je beschikking hebt. Afgeleid worden door verhalen in je hoofd waar je niets aan kunt veranderen, slurpen je energie op als een zwart gat. Vraag jezelf daarom af: waar kan ik mijn tijd en energie insteken zodat mijn leven een positieve wending krijgt? Als je de focus verlegt van wat je niet kunt veranderen naar dat wat je wel kunt veranderen, dan zal je merken dat het makkelijker wordt je zorgen los te laten.

5) Nogmaals loslaten
Als je eenmaal iets hebt losgelaten dan is de kans groot dat het uit gewoonte toch nog terugkomt. Laat het daarom nogmaals los. Hoe vaker je het loslaat, hoe minder het probleem terug zal komen en je leven negatief kan beïnvloeden. Het vergt even wat oefening, maar je zult telkens steeds makkelijker in staat zijn om de zorgen los te laten.

Freedom

Advertenties